Det är dags att man lägger bandet Young Squage på minnet. För trots att Stockholmstrion inte släppt ett enda album så har de streamats fler än 30 miljoner gånger på Spotify, och de fick vid sitt genombrott fler än 500 000 visningar av sin egengjorda musikvideo på bara några dagar.

Young Squage blev fulltalig styrka för fyra år sedan. Det var startskottet på ett kreativt samarbete som snabbt mynnade ut i flertalet energiska hits som sedan dess tagit sig in på de europeiska spellistorna, filmsoundtrack och så klart även rakt in i fansens hjärtan. Bland annat slog deras singlar Who’s At the Door och Heart Attack igenom stort. Och hiten Transformer (som medverkat i reklamspotten för Xide) har knappat lyckas undvikas av någon i Sverige. Efter Transformer kom Hysteria som placerades i TV-reklamen för Let’s Dance samt spelades på Tomorrowland. Den senaste singeln Lay Low har i dagsläget precis nått över 4 miljoner streams på Spotify.

Deras musikaliska inspiration må komma från hiphop och r ́nb och har kryddats med elektroniska beats. Men grunden i Young Squages musikaliska framgång är genuin energi och glädjen i att få underhålla. Trion är en energi i ständig i rörelse, de är en hype och folkrörelse. Vi vill vara de som tar över världen, säger de själva. Frågan är inte om, utan snarare om när det händer.



Leave a Reply